Glutenfri gratinert savoykål med cheddar og rosmarin


Dette er en utrolig enkel og fantastisk god rett!

Visste du at grønn kål er den viktigste ingrediensen i en elimnasjonsdiett? Det er fordi kål er den av de aller mest næringsrike og minst immunprovoserende matvarene vi har! Det er også helt feil at man uten videre blir oppblåst og får luft i magen av kål. Dette skjer bare hvis man koker kålen lenger enn i 5 minutter. Kål har nok fått et frynsete rykte i Norge på grunn av sin velkjente opptreden i fårikål; en smaksrik men også "luftrik" rett.

Vi bør absolutt bruke mer kål! Spesielt nå på høsten når kålen er ny, frisk og norsk. Med et hav av næring og nesten blottet for allergifremkallende stoffer, er kål et unikum i grønnsaksdisken. Dessuten smaker det så fantastisk godt når det er tilberedt riktig! Personlig er jeg glad i fårikål, men for dem som ikke helt har sansen for ihjelkokte kålhoder så er denne varianten en sikker vinner!

 


Nb: Hvis du er på en lav-FODMAP- eller eliminasjonsdiett så bruk vanlig grønnkål isteden for savoykål!

Du trenger:

  • 1 savoykålhode (jeg velger alltid økologisk der dette er tilgjengelig)
  • 1 liter grønnsaksbuljong (helst økologisk og uten gjærekstrakt)
  • 75 gram moden og smaksrik cheddar ost, revet (annen smaksrik ost eller vegansk osteerstatning kan også benyttes)
  • 50 gram glutenfri strøkavring eller tørkede brødsmuler
  • 25 gram hakkede valnøtter
  • 1 ss hakket frisk rosmarin
  • salt og pepper etter smak

Slik går du frem:

  • Forvarm grillen i stekeovnen 
  • Vask kålhodet og del det i 8 "båter"
  • Kok opp vann og buljong i en stekepanne med høye kanter, og legg kålbåtene forsiktig oppi vannet
  • Dekk til med et lokk og la kålen småkoke i 4-5 minutter (den skal ikke koke til den blir myk!)
  • I mellomtiden blander du ost, kavring, rosmarin, valnøtter og salt/pepper i en bolle
  • Når kålen har ligget i vannet i ca 5 minutter løfter du den forsiktig opp av vannet med en fiskeøse eller lignende (skje med hull i)
  • Legg kålen pent i en ildfast form, og strø osteblandingen over
  • Sett formen under grillen, og hold et oye med den til kavringen har fått en fin gyllen farge og osten har smeltet

Kan serveres alene, eller sammen med både fisk, kjøtt eller kylling!



SISTE PUBLISERTE:

 
Ingvild Kristine - The Gluten Free Lifesaver