Bubblebutt eller Thutt; Hvor mye sitter du?

Image source: http://assets2.youbeauty.com/img/15520/600/butt_types.jpg

Image source: http://assets2.youbeauty.com/img/15520/600/butt_types.jpg


Sidrumpa har kommet for å bli!

Jeg vet at mange er i samme situasjon; du tilbringer time etter time i en stillesittende jobb, og det er vanskelig å holde energien og motivasjonen oppe lenge nok til å trene etter en lang arbeidsdag. Vi kjenner alle på det fra tid til annen.

Sitter du for mye? Hva gjør sittingen med kroppen din?

Problemet er, at en stillesittende livsstil kan skape langt større problemer enn bollemager og det nye fenomenet kalt "thutt" (et lite attraktivt rumpe-møter-lår fenomen som har vokst frem som et resultat av at vi sitter altfor mye). Ikke bare havner man i risikogruppen for alvorlige livsstilsykdommer på lang sikt når man ikke beveger seg nok, men på kort sikt må man i tillegg finne seg i å slite med alskens vondter som kommer av blant annet muskelforkortning, feil holdning, og en dominoeffekt av skader rundt om i kroppen.

Visste du forresten at bare det å bruke smarttelefonen din kan skade kroppsholdningen?


Fakta sjokkerer

Hesledirektoratet gjennomførte i 2008-2009 en undersøkelse som målte fysisk aktivitet blant nordmenn. Resultatet av undersøkelsen viste at kun 22 % av voksne kvinner og 18% av voksne menn er i aktivitet minst 30 minutter daglig (kilde). Denne undersøkelsen er nå 7 år gammel, og siden den gang har vi hatt en økning i  tilgang til, og bruken av, elektroniske medier. I 2009 ble det blant annet målt at nordmenn sitter foran TV'en gjennomsnittlig 3 timer per dag (kilde). Det utgjør 21 timer i uka, som rett og slett er nesten 3 hele arbeidsdager, eller over 1000 timer i året! Tenk deg i tillegg den tiden vi bruker på nettbrett, pc eller smarttelefon.. Hva med tiden vi sitter på arbeid, eller i bil?

En nyere undersøkelse fra Nord-Trøndelag viser forøvrig at hele 40% av kvinner over 20 år i regionen er overvektige, mot en sjokkerende 53% av menn! (kilde)

image source: http://jeffreyhill.typepad.com/.a/6a00d8341d417153ef015438fe6982970c-800wi

image source: http://jeffreyhill.typepad.com/.a/6a00d8341d417153ef015438fe6982970c-800wi

Tallene fra resten av verden viser en lignende utvikling, og der vi mangler statistikk i Norge kan vi nok ta en titt på utenlandske tall for å danne oss et bilde av retningen det går i:

The Australian Bureau of Statistics opplyser at kontorarbeidere i Australia sitter i gjennomsnitt 22-23 timer i uka bare på jobben, og engelskmenn sitter i følge The Daily Telegraph 14 timer og 39 minutter på rumpa hver dag. 

I USA ser man lignende tall. The Bureau of Labour Statistics rapporterer at over halvparten av amerikanernes fritid tilbringes foran TV'en (kilde), med andre ord sitter de foran boksen hele 9,1 år av livet sitt totalt. De kjører også bil i totalt 4,1 år sammenlagt, og tilbringer 70% av sin våkne tid foran digitale medier. 90% av dagen brukes innendørs, og kontorarbeidere sitter ved pulten sin hele 5 år av livet sitt tilsammen.

Med slike tall er det ikke til å undre seg over at vi "kjenner utviklingen på kroppen"!

I Norge er vi ikke langt unna "amerikanske tilstander", men vi har fremdeles muligheten til å ta tak. Som Severin Suveren en gang siterte fra Fjellvettreglene: "Det er ingen skam å snu!"

image source: http://www.keycloud.es/blog/wp-content/uploads/2014/05/evolucion-del-ser-humano.jpg

image source: http://www.keycloud.es/blog/wp-content/uploads/2014/05/evolucion-del-ser-humano.jpg


Skadelig selv om du trener

Kanskje tenker du at "jo, men jeg drar på trening to ganger i uken" og antar at kroppen din får det den trenger, men så enkelt er det desverre ikke. Trening er selvsagt supert, og det skal du absolutt fortsette med, men du må i tillegg ta bestemte grep hver eneste dag for å motarbeide skadevirkningene av en stillesittende livsstil. 

Kjenner du kanskje en øm smerte i armen etter en lang arbeidsdag, eller en sitrende følelse i hånden når du skriver? Er nakken stiv eller korsryggen sår? Opplever du tilbakevendende hodepine? Disse er alle symptomer på en stillesittende livsstil, og gjerne et resultat av feil sittestilling, noe som kan føre til alvorlige og kroniske problemer over tid.


Det finnes løsninger

Man kan ta meget enkle grep for å forbygge eller behandle slike skader. Det dreier seg i hovedsak om riktig sittestilling samt enkle øvelser som man gjentar med jevne mellomrom for å motvirke problemene.

Image source: http://www.rsi-shop.com/media/easyslide/rsi_back.png

Image source: http://www.rsi-shop.com/media/easyslide/rsi_back.png


Motivasjonsproblemer

Mens jeg skriver dette er klokken 15:49, og når jeg ser ut av vinduet har solen allerede gått ned. Det er sen høst, grenene er bare og frosten er ikke langt unna. I mørket sitter jeg, og vet at jeg er fanget foran PC'en i hvertfall 3-4 timer til.

Mørketiden er flott, men de korte dagene kan være tunge. Spesielt er dette tilfelle for meg, som nettopp har flyttet hit fra varme og solfylte Australia! Mens jeg drar på meg doble lag med ullklær, deler venner og familie bilder av strandliv på sosiale medier.

Her er min hjemby..

image source: http://darrentierney.com/photographs/images/918/

image source: http://darrentierney.com/photographs/images/918/

Da er det ikke vanskelig å skjønne at man kan få litt motivasjonsproblemer av å våkne opp til dette: 

image source: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2007/07_02/weatherPA2007_468x334.jpg

image source: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2007/07_02/weatherPA2007_468x334.jpg

Ja, det er vakkert her i nord. Men etter en hel dag i operasjonssaler og laboratorier (som oftest befinner seg under jorden, i kjellerne på gamle engelske sykehus), da er det litt av en påkjenning for min stakkars australske kropp, å både starte og ende dagen i stummende mørke.

Og jeg er nok ikke alene om å kjenne på at det er tyngre å finne treningsmotivasjonen når høststormene river som verst. Det er ikke bare-bare når oppvarmingen føles som en opptining!  Vi kan nok alle og enhver ha nytte av litt drahjelp en gang iblant.


Hvordan holde på en sommerlig energi hele året?

Hva skjer så, når den lange arbeidsdagen gjør det vanskelig å finne treningstid, eller griseværet rett og slett ikke frister å bevege seg ut i?

image source: http://i2.cdn.turner.com/cnn/dam/assets/130328131638-workout-excuse-story-top.jpg

image source: http://i2.cdn.turner.com/cnn/dam/assets/130328131638-workout-excuse-story-top.jpg

Vi har løsningen! I løpet av november og desember skal jeg holde deg i hånden gjennom en serie med kjempe-effektive øvelser, som gjør det absolutt meste ut av det lille du har av motivasjon i høstmørket. Vi skal ta for oss tøying, sunne livsstilsvaner og bevegelser som holder deg sunn og frisk gjennom vinterhalvåret. Det skal holdes ukomplisert men effektivt, med akkurat de riktige elementene som trengs for å balansere ut skader som skyldes sofa eller PC!

Følg meg i de neste ukene, så lover jeg at du vil kjenne solskinn på innsiden, selv om det ikke skinner ute! Og hvis du trenger litt ekstra motivasjon så kan du ta en titt på forskningresultatene i denne rapporten som nylig ble publisert i Diabetologica Journal. Rapporten så på korrelasjonen mellom en stillesittende livsstil, og sykdommene diabetes, hjerte- kar, og gjennomgående dødelighet. Ikke overraskende viste gjennomgangen av 18 studier en klar sammenheng mellom sykdom, dødelighet og stillesittende livsstil.

La vinter'n bare komme! (image source)

La vinter'n bare komme! (image source)


Få en profesjonell aktivitetsplan; helt gratis!

Hver uke i november og desember kommer jeg til å legge ut en aktivitets- og helseplan for den kommende uken, her på The Gluten Free Lifesaver. Fra enkle tøyinger du kan gjøre mens du ser på TV, til øvelser som passer spesielt godt ved skrivebordet; alt du trenger for å komme ut av den onde sirkelen, og gå 2015 i møte med ny energi og en sunnere kropp!

Førstkommende mandag uke skal vi se på hvordan du kan legge opp pauser på arbeidsplassen, og hvordan du kan få mest mulig utbytte av disse. Uken etter ser vi på hvordan bruk av skumruller kan lette smerter fra stillesittende arbeid, og hvilke ruller du bør velge til hvilket formål.

Følg bloggen for å få mine aktivitetsplaner 
rett i innboksen hver uke!

 

 

 
nick bio.png

Oversatt til norsk fra engelsk av Ingvild Kristine Ofstad