Verdens beste vitaminpille er gratis!

Sunn og frisk innenfra og ut med naturens eget multivitamin; egget!

Det utrolige egget!

Er det virkelig sant at et eneste egg inneholder mer vitaminer enn en multivitamintablett? Og kan jeg faktisk bruke en eggeplomme i håret for å få ekstra glans?

Dette ville jeg gjerne finne ut av!


Egg som skjønnhetsprodukt

Du leste kanskje forrige ukes innlegg, hvor jeg testet om det var mulig å bruke egg som hårmaske?

Resultatet var ganske slående! Se bare her:

Slik gikk det altså, da jeg prøvde meg på egg i håret!

Slik gikk det altså, da jeg prøvde meg på egg i håret!

Du kan lese mer om hvordan egg kan brukes som skjønnhetsprodukt, og finne ut hvordan du kan bruke egg som hårmaske i posten "Verdens beste hårmaske - helt gratis!"

Nå som håret er i orden, vil jeg finne ut om utsagnet "egg er bedre enn all verdens vitaminpiller" faktisk stemmer.


Hvor sunt er det egentlig å spise egg?

Det er et himla godt spørsmål. Rådene varierer jo mellom alt fra at egg er verdens beste treningsmat, til at man skal begrense inntaket på grunn av faren for økt kolesterol. 

Når man hører så mye forskjellig, hva skal man stole på?


Sannheten om egg og kolesterol

Glem det foreldrene dine lærte deg om kolesterol!

Egget har fått mye pes opp igjennom årene. Plommen er som kjent full av kolesterol, og en hel generasjon har fått streng beskjed om å begrense inntaket.

Men nå er det faktisk ikke slik lenger, at man bør holde seg unna egg for å unngå kolesterolproblemer. Tvert imot. Nå har forskerne snudd på flisa!

Så, hva er det forskerne vet nå, som de ikke visste for 20 år siden?

Jo, studier, slik som  "A Review of Scientific Research and Recommendations Regarding Eggs" fra The American College of Nutrition, viser at det rett og slett ikke finnes bevis for en direkte link mellom inntak av egg og økt fare for hjertesykdommer, eller usunn økning av kolesterol i blodet (13). Faktisk er det slik at kolesterolproduksjonen i leveren svekkes noe når kroppen får kolesterol gjennom kosten, og dermed blir den totale økningen i kroppen marginal!


Mettet fett er den virkelige skurken!

Det man skal passe seg for derimot, er mettet fett. Når man spiser fett så øker kroppen den naturlige kolesterolproduksjonen, og nivået i blodet går opp.  

Kolesterol produseres nemlig naturlig i leveren, og hjelper blant annet kroppen med å transportere fett, samt produksjonen av stereoide hormoner, slik som testosteron, østrogen og kortison (14). Når man spiser mettet fett, så produserer leveren mer kolesterol for å frakte dette rundt. For mye mettet fett, fører til for stor kolesterolproduksjon.

Kolesterol i seg selv, er dermed ikke en "kjeltring", men en viktig brikke i kroppens funksjonalitet. Det er overproduksjon som er skadelig for helsa.

Så med mindre du allerede har veldig høyt kolesterolnivå, er det absolutt ingen grunn til å frykte egg. Kolesterolen fra eggeplommen er marginal i forhold til hva som skjer i kroppen ved inntak av mettet fett. Satt i sammenheng med de mange verdifulle næringsstoffene egget tilfører kroppen, er det altså ikke egget man skal kutte ut, men det mettede fettet.


Egg gjør deg lykkelig!

Det snakkes mye om mat som hjelper på humøret, slik som kakao og bananer. Men visste du at egg kan ha samme effekt?

Selv om egg, som alt annet, skal spises med sunt matvett (ingenting er sunt om du overdriver inntaket) så er det grunnlag for å påstå at det å spise egg er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din!*

The Huffington post  skriver i en artikkel om konfliktbeskjedene rundt kolesterol og inntak av egg.  De sier at "[..] Eggeplommen er en av de rikeste kildene til B-kompleksvitaminet kolin, som er linket til forbedret nevroligisk funksjon, og redusert innflammasjon.  Det finnes også bevis for at inntak av kolin fremmer hjernes utvikling i fosterstadiet når gravide kvinner får det i seg gjennom kosten. En annen fordel ved en kolinrik kost er, rett og slett, lykke!" (11)

Da er det altså ikke bare sjokoladen som hjelper på humøret!

Å spise egg er sunt for kroppen

Å spise egg er sunt for kroppen


Egg kan forhindre sykdommer og øke libido

Hvis du synes at det skorter litt på sengekosen, så kan du kanskje prøve med ett egg?

Chris Masterjohn Phd skriver i en artikkel (5) at "En viktig gruppe næringsstoffer som ikke bør oversees, er langkjedede essensielle fettsyrer. Eggeplommer inneholder den langkjedede omega-3 fettsyren DHA, som er nødvendig både for hjernens funksjon, og for god retinafunkjson i øyet, samt den langkjedede omega-6 fettsyren arakidonsyre, som er viktig for libido, reproduksjon, vekst og skaderespons."

Eggeplommer er også veldig  rike på svovel (du kjenner det på lukten!), et essensielt næringsstoff som bidrar til å opprettholde god leverfunksjon, fin hud, sunt hår og sterke negler!

Med både flott hår, sunn hud, fertilitet og libido i boks, så kan det kanskje være nyttig å styrke nattesynet?

Egget inneholder alt fra fettløselige vitaminer og essensielle fettsyrer, til karotenoider og svært lettopptakelige former for lutein og zeaxantin (2). Disse karteonidene samles opp i øynene våre, og mye tyder på at de kan beskytte mot Aldersrelatert Macula Degenerasjon (forkortet AMD)(3) , ofte kjent på folkemunne som forkalkning på øyet (4).

Det kan virke som om vi omtrent har funnet ungdomskilden!


Naturens multivitamin

Med alle disse fantastiske næringsstoffene i bare ett egg, er det virkelig nødvendig å bruke penger på piller og pulver?

Nei, absolutt ikke. Hvis du er frisk og har et normalt og balansert kosthold, så kan du rett og slett se på egget som den eneste  vitamininnsprøytningen du trenger. -Tenk bare på at ett enkelt egg inneholder alle næringsstoffene som skal til for å forvandle en enkelt celle til en sprell levende kylling! Her er det ingen grunn til å strekke seg etter tablettene!

Faktisk så er eggeplommen å regne som en regelrett "superfood"! 

Se bare hva som finnes i ett eneste egg::

Alt dette finner du ibare ett egg!

Alt dette finner du ibare ett egg!


Her er jeg hos nabogården, hvor jeg kjøper mine egg fra helt frittgående høns som spiser naturlig (og økologisk) fôr

Her er jeg hos nabogården, hvor jeg kjøper mine egg fra helt frittgående høns som spiser naturlig (og økologisk) fôr

Er alle egg like?

Nei, det er faktisk ikke slik at alle egg er like. Ikke alle har samme næringsverdi!

Mange eggeprodusenter reklamerer med at eggene deres kommer fra "frittgående høns", eller at hønene spiser mais for å få gulere plomme. Men er det virkelig slike ting som bestemmer næringsverdien på eggene? 

Desverre er det nok ikke så enkelt som det ser ut på pakken. At høna er frittgående betyr faktisk ikke at den har levd ute på grønt gress. Nei, en frittgående høne i Norge kan bo sammen med 7000 andre høner inne i en låve, og aldri se dagens lys.

Næringsinnholdet i egg bestemmes av foret høna har spist, og hvordan hun har levd. Egg fra høns som får gå fritt på gress har opp til 40% høyere næringsinnhold, 10% mindre fett, og 35% lavere innhold av kolesterol, pluss hele 400% mer omega-3 enn egg fra ordinært landbruk! 

Les mer om de utrolige forskjellene på eggene til "vanlige høner" og utegående høner i innlegget "Dette egget har 400% mer omega-3 enn andre egg"


Bytt tablettene med en smoothie!

Jeg er overbevist om at eggeplommen er langt bedre enn et hvert multivitaminsupplement du kan finne i butikken. Ingenting kan slå naturen!

Med så mye godt i ett lite egg kan jeg vanskelig rettferdiggjøre kjøp av piller og pulver. Det er bare å passe på at eggene kommer fra riktig tilbyder, så har du all den næringen du trenger.

Denne deilige smoothien kommer snart på bloggen, så følg med!

Denne deilige smoothien kommer snart på bloggen, så følg med!

Stay tuned, så skal dere få oppskriften på verdens kanskje mest næringsrike (og deilige) smoothie med egg: nemlig Brain Power Smoothie!

Det må jeg si er en knallgod måte å få i seg vitaminene sine :)

Husk å sjekke ut innlegget om de enorme forskjellene på egg fra utehøns og innehøns!

Vet du hvor man kan få kjøpt ekte gårdsegg fra utehøns i Norge? Da vil jeg gjerne høre fra deg!

 
 

 
Ingvild Kristine Ofstad - The Gluten Free Lifesaver
 

*Dette gjelder ikke allergikere, mennesker med intoleranse mot egg, eller mennesker som har fått påvist høyt kolesterol eller medisineres for dette. Snakk alltid med legen din hvis du er usikker.

Kilder: (1) http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Julius
(2) http://en.wikipedia.org/wiki/Zeaxanthin
(3) https://www.blindeforbundet.no/nbf/publikasjoner/brosjyrer/oyesykdommer/AMD.htm
(4) (5) (6) http://www.cholesterol-and-health.com/Egg_Yolk.html
(7) (9) (12) http://www.dyrsrettigheter.no/kjottindustri/landbruk/eggindustrien-tomme-ord-like-fulle-laver-og-bur/
(8) http://www.dyrasliv.org/egg-fra-burhoslashns-frittgaringende-eller-oslashkologiske-hoslashner---hva-skal-jeg-velge.html
(10) http://www.sustainabletable.org/248/sustainable-livestock-husbandry
(11) http://www.huffingtonpost.com/2013/03/30/health-benefits-of-eggs-yolks_n_2966554.html
(13) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.2004.10719429#
(14) http://authoritynutrition.com/how-many-eggs-should-you-eat/
(15)http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/fjorfe/funn_av_antibiotikaresistente_bakterier_i_kyllingkjott.10137