Glutenfri hvitløksciabatta på 5 minutter!

Glutenfri hvitløksciabatta

Noen ganger får jeg bare veldig lyst på noe salt og godt. Da smaker det med varme glutenfrie hvitløksciabatta med smeltet ost på toppen!

Her kommer en rask variant, som ikke trenger å planlegges i det hele tatt. Du kan bokstavelig talt ha maten klar på 5 minutter!

Disse glutenfrie hvitløksciabattaene passer utmerket som en liten spiss på middagen, noe ekstra sammen med pizzaen, eller alene som et raskt måltid.

Når man har cøliaki så kan det være veldig greit å ha noen pakker med glutenfritt brød som holder seg, i matskapet. På den måten kan du alltid være sikker på at du har mat på lur, om du går tom for hjemmebakt brød. 

Longlifebrødene smaker godt når de varmes opp i ovnen, og holder seg lenge i pakken. De kan også fryses for ekstra holdbarhet. Veldig praktisk, og passer fint til denne oppskriften!

I dette tilfellet brukte jeg Schär Ciabatta

Hvitløkssmøret kan med fordel lages i en større  porsjon. Det holder seg lenge i kjøleskapet, og kan både brukes til å lage flere runder med hvitløksciabatta, eller til andre ting. I går kveld brukte jeg resten av smøret på hvit fisk i form, og det smakte fantastisk!


Glutenfri hvitløksciabatta

For å lage 4 glutenfri hvitløksciabattaer trenger du:

  • 4 ferdige ciabattarundstykker
  • 4 ss smør
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ts hakket persille
  • 1 ts hakket gressløk
  • En klype salt (og pepper hvis du liker det)
  • Raspet ost som topping

Glutenfri hvitløksciabatta

Fremgangsmåte:

  • Forvarm ovnen til 180 grader
  • Rør smöret mykt Tips: Hvis smøret er veldig hardt kan du raspe det!
  • Enten rasper du hvitløksfeddet, eller du kan bruke hvitløkspresse
  • Finhakk urtene (eller bruk ferdighakkede frosne urter)
  • Bland alle ingrediensene godt, før du tilsetter salt (og evt. pepper)
  • Skjær inn i ciabattaene diagonalt, omtrent halvveis inn i brødet. Lag 4-5 snitt i hver.
  • Smør omtrent en teskje med hvitløkssmør inn i hvert snitt
  • Strø raspet ost på toppen, og stek i ovnen til osten har fått en sprø, gyllen skorpe
  • Server hvitløksciabattaene varme, og bryt de gjerne opp før du drysser litt ekstra urter på toppen!

Velbekomme!


 
Ingvild Kristine Ofstad - The Gluten Free Lifesaver