Deilig og frisk glutenfri brødpudding med blåbær, vanilje og kokosnøtt!

Deilig glutenfri og melkefri lettere brødpudding med blåbær, vanilje og kokos!

Ikke kast gammelt glutenfritt brød!

-Det koster altfor mye! Du kan isteden fryse brødrestene, og samle opp så du har nok til å lage en herlig brødpudding!

Denne oppskriften laget jeg nettopp for å kunne bruke opp glutenfritt brød som var litt for tørt til å spises, men altfor dyrt til å kastes. 

Jeg liker å lage lette, friske alternativer til gode, gamle oppskrifter, og denne brødpuddingen er inget unntak. Her har jeg byttet ut melk og smør med kokosnøttmelk og blåbær, og sukkeret med sunnere alternativer. Denne deilige desserten kan du rett og slett nyte med god samvittighet, både til hverdag og fest!

LES OGSÅ: Ferske glutenfrie franske baguetter med deilig, sprø skorpe!

Deilig glutenfri og melkefri lettere brødpudding med blåbær, vanilje og kokos!

Denne oppskriften er glutenfri, nøttefri, lakto-ovo og/eller lacto-ovo vegetarisk, og kan også lett gjøres melkefri og lav-FODMAP. 

Til 4 personer trenger du:

  • 1 hel glutenfri loff (tilsammen, hvis du bruker rester)
  • 2 bokser med kokosnøttmelk eller -krem
  •  1 pakke kremost (her kan du bruke lett kremost, eller kremost uten melk) For et melkefritt alternativ kan du isteden bruke 230 ml kokosnøttkrem. Kremen skiller du fra vannet ved å legge boksen i kjøleskapet over natta, og så tømme av vannet når du åpner den.
  • 4 store egg fra frittgående høns
  • 4 ss lønnesirup, eller annet flytende, naturlig søtningsmiddel. Bruk gjerne lav-GI sirup, slik som brunrissirup eller dadelsirup.
  • 1 ss naturlig vaniljeekstrakt
  • 5 dl friske eller frosne blåbær
  • Kokos (uten sulfitt) til pynt

Tilpasninger: Denne oppskriften kan tilpasses melkefri og lav-FODMAP diett ved å erstatte kremosten med kokosnøttkrem, og lønnesirupen med vanlig, hvitt strøsukker eller ordinær lys sirup. Lav-FODMAP dietten tillater 120 ml kokosnøttkrem per måltid.

Deilig glutenfri og melkefri lettere brødpudding med blåbær, vanilje og kokos!

Fremgangsmåte:

  1. Smør en paiform , brødform eller  kakeform.
  2. Fjern skorpen på brødet og skjær i små  firkanter. 
  3. Bland kokosnøttkrem, kremost , egg, lønnesirup og vanilje i en bolle, og rør godt til du har en jevn røre uten klumper.
  4. Plassér brødbiter i bunnen av formen, til den er helt dekket, og strø så halvparten av blåbærene over. Tøm halvparten av eggeblandingen over brødet og bærene. Gjenta prosessen med lag to.
  5. Dekk formen med sølvfolie, og la den stå i kjøleskapet i minst 30 minutter, slik at eggeblandingen trekkes godt inn i brødet.
  6. Forvarm ovnen til 180 grader
  7. Plassér formen i oven med sølvfolien på, og stek på midterste rille i 30 minutter. Fjern så sølvfolien, og stek videre til skorpen er gyllen og puddingen gjennomstekt. Dette tar ca 20-30 minutter, og du kan sjekke om den er ferdig ved å stikke en kniv i puddingen. Hvis kniven kommer ut ren er brødpuddingen klar.
  8. Servér varm, med vaniljeis, vaniljesaus, blåbær eller lønnesirup!

Denne herlige desserten passer like godt både sommer og vinter, så her er det bare å kose seg! :)

Har du prøvd deg brødpudding? Hva er ditt favorittfyll?

Deilig glutenfri og melkefri lettere brødpudding med blåbær, vanilje og kokos!

SISTE PUBLISERTE


Ingvild Kristine Ofstad